'Klein is vaak zwak' (onderzoek)

"Heel het HO ziet een nieuwe golf herschikking en fusie komen. Hoe slecht is dat? Inspectie- en OCW-analyses tonen elders een verrassend genuanceerde werkelijkheid.

In de Kamerstukken over de Inspectiejaarverslagen presenteert het departement de feitelijke inzichten en ontwikkelingen rond de schaal, krimp en kwaliteit van het onderwijs. De vragen daarover raken heel het onderwijs van PO tot en met WO. Zo wordt over de vraag naar de impact van 'meerdere scholen onder een bestuur' gemeld: "Uit de gegevens van de inspectie blijkt dat het gemiddelde aantal zwakke en zeer zwakke scholen per bestuur daalt."

"Over de hele linie gaat het dus beter met de kwaliteit van het onderwijs op bestuursniveau: het percentage besturen in het basisonderwijs met minimaal één (zeer) zwakke school daalde van 25 naar 18 procent.

Specifiek bij de grotere besturen (vanaf 20 scholen of afdelingen per bestuur) blijkt dat er een aanzienlijke groei is van het percentage besturen dat geen enkele (zeer) zwakke school of afdeling onder zich heeft: in het basisonderwijs steeg dit percentage van 22 naar 43 procent."
Daarbij valt tevens op, dat zulke zwakke, kleine scholen niet altijd daar te vinden zijn, waar men in discussies over diversiteit en grootstedelijke problemen veronderstelt. "Nog steeds zijn kleine basisscholen wel vaker zwak of zeer zwak dan grotere scholen. Dat geldt zowel voor scholen die gekrompen zijn als voor scholen die al langere tijd klein zijn. Kleine scholen zijn relatief vaak te vinden in plattelandsregio's."

Lees hier het gehele bericht.

Bron: ScienceGuide.nl, 4 juli 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar