'Maak HBO-docent toekomstbestendig' (onderzoek)

“Hogescholen moeten beter zorg gaan dragen voor de toekomstbestendigheid van hun belangrijkste kapitaal: de HBO-docent.” Dat stelt Zuyd Hogeschool-lector Marcel van der Klink in zijn inaugurele rede. “Een vraag die hogescholen zichzelf moeten stellen: zijn we in control?”
"De HBO-docent lijkt op de schoenmaker die voor de hele buurt de schoenen repareert, maar daardoor vergeet zijn eigen schoenen op tijd onder handen te nemen," meent Van der Klink, die pleit voor meer innovatie binnen de hogescholen van het docentschap.

In een veranderende samenleving waar krimp en vergrijzing hun directe invloed hebben op de samenstelling van de beroepsbevolking is daarom het concept Leven Lang Leren van groot belang. Toch wordt dit concept vaak "verward met een leven lang opleiden. Veel van het leren in het kader van de beroepsloopbaan is informeel van aard en vindt plaats in de werksituatie zelf."

Vanuit die visie werkt het lectoraat van Van der Klink aan verschillende projecten rond de professionalisering van de HBO-docent. Welke intenties hebben zij in het ontwikkelingen van hun eigen werkzaamheden? Ook kijkt het lectoraat naar de invloed van de teamleider op de ontwikkeling van docenten.

Marcel van der Klink werd op 15 juni geïnstalleerd als lector Professionalisering van het Onderwijs. Dit lectoraat doet onderzoek naar het eigen onderwijs van Zuyd Hogeschool om hier uiteindelijk kennis over te ontwikkelen en te verspreiden, zowel binnen als buiten de onderwijsinstelling. Van der Klink schetst in zijn rede de lopende projecten in het lectoraat waarvan hij nog voor het einde van dit kalenderjaar de eerste projectresultaten verwacht.

De volledige inaugurele rede van Marcel van der Klink leest u hier.

Lees hier het gehele artikel.

Bron: scienceguide.nl, 21 juni 2012










.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar