 "Kun je met een multitouch-tafel de woordenschat van kleuters verbeteren? De Paulusschool uit Wijchen deed hier samen met Kennisnet onderzoek naar in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs). Motiverend werkte het in ieder geval, de tafel werd gezien als een grote iPad. De leerprestaties gingen er echter niet op vooruit.
"Kun je met een multitouch-tafel de woordenschat van kleuters verbeteren? De Paulusschool uit Wijchen deed hier samen met Kennisnet onderzoek naar in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs). Motiverend werkte het in ieder geval, de tafel werd gezien als een grote iPad. De leerprestaties gingen er echter niet op vooruit.De Paulusschool heeft een verbetertraject ingezet voor taal- en leeslessen en heeft ook de wens om meer ict in te zetten voor de kleuterklassen.
In dit filmpje zie je hoe het project door de Paulusschool is ervaren.
Bron: Kennisnet op YouTube.com, 13 april 2012
De resultaten wat betreft leerprestaties zijn niet eenduidig. In de eerste experimentele periode ontwikkelen de leerlingen die met de multitouch-tafel met Schatkist werken hun woordenschat aanzienlijk meer dan de controlegroep. Opvallend is dat in de verlenging van het experiment de inhaalslag stagneert. De groepen eindigen uiteindelijk op hetzelfde niveau.
Werken met de multitouch-tafel werd ervaren als een “feestje”, alsdus Piet Derks, ict-coördinator van de Paulusschool.
Terwijl de leerprestaties dus niet bewezen beter zijn met de multitouch-tafel, wel blijkt dat de kinderen gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan."
Lees hier het gehele bericht.
Bron: leerkracht.kennisnet.nl, 22 mei 2012
Lees ook: http://pabonieuwsdienst.blogspot.nl/2009/10/nederland-leest-oeroeg-in-beeld-en.html
Tidak ada komentar:
Posting Komentar