"Wat kan en wat mag je van docenten verwachten in de zorg voor leerlingen die wel wat extra hulp kunnen gebruiken?”  Die vraag domineert al snel het eerste deel van het vierde Meesterschapdebat. Hoe goed wordt een Pabo-student voorbereid op een klas met dertig leerlingen van allerlei herkomst, met én zonder rugzakjes?
"De Pabo is een hele moeilijke opleiding. We doen al heel veel om in te spelen op de zorgvragen in de klas," vertelt HvA-lector Ron Oostdam. "Je zult je verwachting van de school in deze omstandigheden moeten aanpassen. Wat mag je van een team plus leerkracht verwachten ten aanzien van de breedte en diepte van de zorgvragen van bepaalde leerlingen?"
Ron Oostdam werpt tegen dat voor de basiscompetenties van het lesgeven, de huidige Pabo voldoende geëquipeerd is. "Vier jaar is voldoende voor een startbekwaamheid." Toch ziet de HvA-lector ook dat er in een hedendaagse klas veel wordt gevraagd van de kersverse leraar. Oostdam vraagt zich steeds weer af hoe het dan toch kan dat "de ene school het in dezelfde omstandigheden beter doet dan de andere."
"Ga terug naar de kern," betoogt hij tegen deze achtergrond met nadruk. "Laat zien aan studenten hoe je het werk doet." Het gebruik van best practices in het onderwijs moet veel meer worden aangemoedigd en versterkt. 
"Sommige scholen zijn veel beter in staat een actieve relatie met onderzoek aan te gaan en je ziet dat die het dan ook vaak veel beter doen." 
In het tweede deel van het Meesterschapdebat komt sterk naar voren hoe belangrijk het is dat het in de onderwijsopleidingen verrichte praktijkgericht onderzoek vertaald wordt naar het klaslokaal." 
Lees hier het gehele artikel.
Bron: ScienceGuide, 18 mei 2012
Lees ook: http://pabonieuwsdienst.blogspot.nl/search?q=meesterschap
Tidak ada komentar:
Posting Komentar