“Maar wat hoort er eigenlijk bij wetenschap en techniek? En hoe geef je daar les in? Om leerkrachten op weg te helpen, maakte Hanno van Keulen in 2010 een domeinbeschrijving die uitgaat van vragen die kinderen gedurende de dag kunnen stellen aan de wereld om hen heen.”
“Het idee is dat de domeinbeschrijving gaat fungeren als interface voor de ontsluiting van de lessuggesties."
“Wetenschap en techniek is geschikt voor álle kinderen”, zegt Van Keulen. “Voor kinderen in bijvoorbeeld het speciaal onderwijs kan het ‘hands-on’ aspect een welkome afwisseling zijn op praten, luisteren, stil zitten. Maar wetenschap en techniek is ook ‘minds-on’, omdat het een beroep kan doen op vaardigheden als onderzoeken, ontwerpen, problemen oplossen en redeneren. Dat vinden vooral (hoog)begaafde leerlingen interessant.”
“Het streven is dat een eerste prototype van de website per juli 2012 live gaat. Deze bevat dan ongeveer 70 lesvoorbeelden die tonen hoe goed wetenschap- en techniekonderwijs eruit kan zien. Een jaar later wil de projectgroep minimaal 40 lessen voor iedere groep beschikbaar te hebben.”
Lees hier het gehele artikel, op blz. 19.
Bron: SLO Context, blz. 19, april 2012
Tidak ada komentar:
Posting Komentar