Kwaliteitsenquête hbo: Bureaucratie groeit, werkdruk neemt toe, genadezesjes komen voor

Vandaag is het rapport gepubliceerd dat AOb en NOS hielden onder hbo-docenten. De AOb en de NOS komen met de peiling na kritiek in de afgelopen maanden op het niveau van de hogescholen. De respons was 529 hbo-docenten. Van de hogescholen met meer dan 25 deelnemers zijn de hoofdvragen uitgesplitst naar instelling.

Hun werkplezier halen de docenten uit hun studenten, de bureaucratie groeit en het management staat op grote afstand van de werkelijkheid. Het overgrote deel van de hbo-docenten geeft hun hogeschool een rapportcijfer tussen de zes en zeven.

Bijna een kwart van de docenten voelt zich wel eens onder druk gezet om een voldoende te geven, waar dat eigenlijk niet verdiend is. Ongeveer de helft daarvan heeft aan die druk toegegeven. In die gevallen ging het soms om een 'genadezesje', zodat de student kon afstuderen en soms om druk vanuit het management.

In de enquête worden vijf typen 'zesjes' omschreven:
  • Moet-zesjes: 27%
  • Genadezesjes: 24%
  • Gedoezesjes: 24%
  • Geldzesjes: 13%
  • Eenmaal-maar-nooit-weer-zesjes: 13%

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen:
  • 48 respondenten (9% van het totaal) zijn werkzaam bij de HAN
  • 73% hiervan is positief tot heel positief over de HAN algemeen en 25% is neutraal
  • met het rapportcijfer 7,0 komt de HAN uit op een gedeelde tweede plaats in de ranglijst ; op de eerste plaats staat Saxion met een 7,1
  • de kwaliteit van het onderwijs binnen de HAN wordt door 24% als goed gewaardeerd, door 65% als voldoende en door 11% als onvoldoende
  • 56% geeft aan erg veel last te hebben van de bureaucratie binnen de HAN en 40% vindt dit wel meevallen

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
  • rapportcijfer hogeschool en eigen faculteit/opleiding is gemiddeld 6,6
  • leraren bij Inholland en Utrecht zijn het meest kritisch over management en onderwijskwaliteit
  • helft docenten heeft last van bureaucratie
  • kritiek op beleid hogeschool mag, maar er wordt zelden naar geluisterd
  • driekwart heeft onvoldoende tijd of mogelijkheden voor bijhouden vakkennis
  • te veel druk op rendement in plaats van kwaliteit, vindt helft ondervraagden
  • één op negen docenten heeft in zijn carrière ooit wel eens toegegeven aan druk om positieve beoordeling te geven
  • bij één op 25 ging het dan om druk vanuit management of bekostigingssystematiek

Lees hier het artikel op AOb.nl

Lees hier het artikel op nos.nl

Download hier het onderzoek

Bron: AOb.nl, 11 mei 2012 en nos.nl, 11 mei 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar