Wetenschap de klas in


"Waar zouden de meeste bacteriën groeien: in de zandbak of op de koffieautomaat? Wat is het verschil tussen een virus, een bacterie en een schimmel? Wetenschap heeft nieuwsgierigheid als basis. Echt iets voor kinderen dus en daarom het idee achter het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit. Daar komen onderzoekers, leraren en Pabo-studenten bij elkaar. Projectteams maken er lessen rond een bepaald onderwerp die tijdens de Winterschool, een nascholingsdag voor leerkrachten van het basisonderwijs, gepresenteerd werden. Niet alleen over bacteriën maar ook over bijvoorbeeld  DNA, Gedragscontrole en Angst.

Voor het Project Bacteriën maakte Melinda Olthuis, vierdejaars van Pabo Groenewoud, lesvoorbereidingen tijdens een stage. De lessen zijn door andere leerkrachten zó te gebruiken en te vinden op internet. Tijdens de presentatie mogen de leerkrachten experimenteren met kweekjes van voeding en bacteriën en schimmels. Tip van Melinda: ’Kijk wat de kinderen zeggen. Van sommige voedingsmiddelen dachten ze dat ze bedorven waren.’  In het boek, dat ter gelegenheid van de winterschool uitkwam,  zijn drie onderwerpen van wetenschappers vertaald naar lesprojecten in het basisonderwijs."

Meer info, ook over het boek: http://www.ru.nl/wetenschapsknooppunt.

Bron: RJ op snsr.nl, 15 februari 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar