' Van leerkrachten wordt steeds meer gevraagd': ALPO bij de HAN
"Volgens Manou zitten er maar weinig kinderen met de Nederlandse nationaliteit op Het Mozaïek in Arnhem-Zuid. Ze geeft les in groep acht. Vorig jaar had ze die groep ook al een paar maanden. Sensor spreekt Manou net voordat de klas de CITO gaat maken. ‘Juist de kinderen met een andere nationaliteit moeten zich bewijzen in deze maatschappij’, vertelt ze. Maar vandaag is er tijd voor discussie, wereldoriëntatie en toneel.
Manou is derdejaars van de ALPO, de Academische Lerarenopleiding. Studenten met vwo volgen daarbij tegelijkertijd de Pabo en Pedagogische Wetenschappen op de universiteit. ‘Ik wilde heel graag voor de klas, maar ook heel graag Pedagogiek studeren. Dit is mijn kans’. Volgend studiejaar gaat ze op LIO-stage. Daarna krijgt ze haar Pabo-diploma en het bachelor-diploma Pedagogiek op de universiteit. Het jaar erop behaalt ze dan haar master Leren en Ontwikkelen. Wat is het verschil tussen de studies? ‘Op de pabo leer je hoe kinderen zich normaal gesproken ontwikkelen. Bij Pedagogiek leer je alles wat van de normale ontwikkeling afwijkt. Je krijgt veel verdieping en dat zie je terug op je stage. Zo leer je hoe je positief gedrag moet
bekrachtigen en negatief gedrag moet negeren. Op mijn stageschool zijn veel kinderen met taalachterstanden of met andere problemen. Van leerkrachten wordt steeds meer gevraagd. Ik heb veel aan mijn kennis.’
Haar stage duurt tot maart, dan gaat ze naar het speciaal basisonderwijs. ‘Vanuit onze opleiding is dat ook heel interessant.‘ Als ze al haar diploma’s heeft, gaat ze gewoon voor de klas. ‘Sommige klasgenoten hebben die voorkeur niet, maar ik vind het belangrijk om veel ervaring op te doen. Lekker met die kinderen. Op lange termijn wil ik dan misschien wel iets met kinderen met problemen, of in een bestuur of zo.’ "
Bron: RJ op snsr.nl, 15 februari 2012
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar