"Diverse maatschappelijke ontwikkelingen wijzen op het belang van goede loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) in het onderwijs. In de praktijk functioneren de meeste scholen nog niet als loopbaancentra en hebben leerlingen moeite met het ontwikkelen van de loopbaancompetenties die vereist zijn om goede studie- en beroepskeuzes te maken.
Dit leidt tot voortijdig schoolverlaten, switchgedrag en studie-uitval. Binnen het denken over LOB is tegelijk het besef gegroeid dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid van decanen, mentoren, docenten en schoolleiding op school is en dat sprake moet zijn van een geïntegreerde procesmatige aanpak. Leerlingen zijn gebaat bij een krachtige loopbaanleeromgeving. Tevens is deze begeleiding op maat (aansluitend bij keuzestijlen van leerlingen).
De begeleiding van leerlingen met betrekking tot de ontwikkeling van hun loopbaancompetenties en loopbaankeuzes wordt naar verwachting versterkt door samenwerking met ouders. Ouders zijn op dit gebied zeer belangrijke gesprekspartners, zo blijkt uit onderzoek. En afgezien van de leerling zelf hebben ouders en de gezins- en thuissituatie de belangrijkste invloed op hun (school)loopbaansucces. Daarbij kan onderscheid worden gemaakt naar participatie op school,communicatie tussen ouders en school en schoolse activiteiten thuis.
Voorliggend onderzoek richt zich op de mate waarin en wijze waarop ouders betrokken zijn bij de
schoolloopbaanontwikkeling van hun kinderen. In welke mate zijn zij betrokken, hoe uit zich die betrokkenheid (thuis en op school), in welke mate zouden ouders een meer stimulerende en ondersteunende rol willen en kunnen vervullen en hoe zou de driehoek van het ouder-school-leerling-contact met betrekking tot LOB verbeterd kunnen worden?"
Auteurs: Cees Klaassen, Berber Vreugdenhil, Lisa Boonk ; Vakgroep Sociologie, Radboud Universiteit, 2011 ; ISBN 678-90-7996-006-4
Bekijk hier het gehele rapport.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar