Onderzoekend leren in 'Volgens Bartjens'



"In Volgens Bartjens nr. 3 (2012) de volgende artikelen:

De hellingproef: onderzoekend leren in groep 5
Henk Rietdijk en Peter BomGecijferdheid is zichtbaar in situaties waarin volwassenen met getallen omgaan. Het gaat hierbij vooral om het gebruiken van rekenen/wiskunde in de werkelijkheidssituaties. Redenen genoeg om te werken aan functionele gecijferdheid  door middel van onderzoekend leren.

Spiegeltje, spiegeltje...Meetkundig naar groep 3 Mariska KroonIn de meeste kleutergroepen wordt thematisch gewerkt. Vanuit het thema wordt gekeken welke rekenwiskunde activiteiten daar mooi bij passen.Maar wanneer je kijkt naar wat er in groep 3 bekend verondersteld wordt, blijkt dat diverse activiteiten voorwaardelijk zijn om voor voldoende voorkennis te zorgen. In dit artikel laat de auteur zien dat gerichte rekenwiskundige activiteiten toch op een manier aangepakt kunnen worden die goed bij kleuters past.

 De vertaalcirkel : Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars Ceciel BorghoutsLeerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Zij zien vooral het talige karakter van deze toets als de oorzaak van deze problemen. De auteur van dit artikel gaat in op deze constatering en biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: De Vertaalcirkel. In een vorig artikel is beschreven wat de vertaalcikel is en hoe u er mee kunt werken. In dit artikel worden twee praktijkvoorbeelden uit de middenbouw beschreven. In het maartnummer komt de bovenbouw aan bod."

Dit tijdschrift kun je inzien in de studiecentra van Pabo Groenewoud in Nijmegen en Pabo Arnhem.

Bron: Christina Piovesan op bibliotheek.zuyd.nl, 10 februari 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar