'Het jonge kind op de pabo' werkt aan drie producten:
- praktijkbeschrijvingen van PABO’s
- inhoudelijk gezamenlijke uitgangspunten voor het jonge kind op de pabo
- organisatorische voorbeelden van het curriculum.
 Uit de praktijkbeschrijving van de HAN/Pabo Groenewoud, Ria van Zeeland:
‘De HAN vindt het van groot belang dat er een betere onderbouwing komt van het begrip spel. Spel is functioneel en belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Een leerkracht moet leren goed te observeren en waar nodig mee te spelen en te interveniëren in het spel van het kind. Maar dat vraagt een grote mate van professionaliteit. Er ontbreekt op het moment eigenlijk een soort ‘taal’ om met docenten en studenten te spreken over de verschillende aspecten van spel. Een nadere ontwikkeling van een begrippenkader, de onderbouwing van de functionaliteit van spelen en de didactische competenties die dat ondersteunen zijn daarom ook een opgave voor de komende tijd’.
De volledige praktijkbeschrijving van de HAN/Pabo Groenewoud vindt u hier.
Afgelopen week zijn de praktijkbeschrijvingen van De Nieuwste Pabo, Ingrid van Mulkom, Christelijke Hogeschool Ede, Els Andringa en de Haagse Hogeschool, Annemarie Dek gepubliceerd. 
Het voorwoord is van Dominique Hoozemans, voorzitter van het landelijk overleg lerarenopleidingen basisonderwijs. 
Het doel van het project is de ontwikkeling van de specialisatie voor het jonge kind te ondersteunen en versterken. Het project heeft een looptijd van twee jaar (2011-2013). Alle producten zullen terug te vinden zijn op paboweb. Tevens zullen geregeld nieuwsbrieven gepubliceerd worden.
Lees hier het gehele bericht. 
Bron: paboweb.nl, zonder datum
Tidak ada komentar:
Posting Komentar