Oorzaken van feminisering in het onderwijs (themanummer 'Kader Primair')

Het maartnummer van Kader Primair, vakblad voor leidinggevenden in het primair onderwijs stond in het teken van de feminisering van het basisonderwijs. Hieronder een citaat uit de inleiding:

'Het grote aantal vrouwen in het primair onderwijs is een feit. Men kan er van alles van vinden, maar maar het lijkt er vooralsnog niet op dat het tij gaat keren en enorme hoeveelheden mannen de scholen zullen bevolken. Desalniettemin zijn er interessante vragen te stellen. Want hoe is het bijvoorbeeld zo ver gekomen? De forse stijging van het aantal vrouwen begon eigenlijk pas in de jaren tachtig, met het optellen van de kleuterjuffen bij het leerkrachtenbestand. Ook economische en maatschappelijke factoren die een rol hebben gespeeld bij de feminisering van het onderwijs komen uitgebreid aan bod in het eerste thema-artikel.'

Vier artikelen:
- 'Een mooi beroep voor een meisje'. Van Theo Thijssen naar juf Karin, p. 12-15;
- 'Sekse zegt niets over kwaliteit'. Het effect van vrouwelijke leerkrachten in het primair onderwijs (Geert Driessen van ITS Nijmegen, en Gerda Geerdink, associate lector Seksediversiteit in het onderwijs aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen: 'Jongens presteren niet beter of slechter bij mannelijke leerkrachten'), p. 16-19;
- Hebben en houden. Pabo's in actie voor meer mannelijke studenten, p. 20-23;
- Aansturingsverschillen komen boven bij spanning. Schoolleider M/V, p. 24-27.

Lees hier de online versie van het themanummer.

Bron: Kader Primair, jrg. 17 (2012) nr. 7 (maart)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar