"Uit de internationale literatuur blijkt dat bij het nadenken over deze problematiek wordt voortgeborduurd op de aloude ideologische tegenstelling nature-nurture, dat veronderstelde werkzame elementen vanuit die verschillende visies bezien moeten worden en dat aanbevelingen voor de praktijk hierdoor soms lijnrecht tegenover elkaar staan.  
Op de scholen die deelnamen aan de casestudies, speelt het nature-nurture debat als zodanig niet. Men blijkt een meer praktische benadering te kiezen. Het algemene beeld is dat sekseverschillen geen punt van specifieke aandacht zijn; men signaleert wel verschillen tussen meisjes en jongens, maar men probeert daar op individueel niveau mee om te gaan. Het algemene beeld is dan ook dat scholen hun onderwijs niet bewust vormgeven vanuit ideeën over specifieke onderwijsbehoeften van jongens maar ze hebben er desgevraagd wel ideeën over of een bepaalde aanpak gunstig zou kunnen zijn voor jongens." 
Auteurs: Irma Heemskerk, Edith van Eck, Els Kuiper, Monique Volman 
Datum: April 2012 
Uitgeverij: Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam, POWL van de Universiteit van Amsterdam 
Bekijk hier het gehele rapport [pdf].
Tidak ada komentar:
Posting Komentar