Struijks zoektocht begon met ervaringen in haar eigen klas, groep  8 van de J.P. Waaleschool in Gorinchem. 
Maar het was niet zo eenvoudig om die aandacht voor levensbeschouwing vorm te geven, want veel  lesmateriaal op dit gebied bleek er niet te bestaan. "Mijn eerste gedachte was: dan ga ik zelf wel  materiaal maken. En de volgende: maar dan moet ik wel zorgen dat ik voldoende  onderlegd ben."
Daarom besloot Struijk naast haar werk op school een studie te  doen aan de Universiteit Utrecht (religie en levensbeschouwing in de  moderne samenleving) en de Universiteit voor Humanistiek. Die sloot zij af met  een onderzoek naar 'de zin van levensbeschouwing in het openbaar onderwijs'.
Levensbeschouwing is geen volledig onontgonnen  terrein voor openbare scholen of zou dat in elk geval niet mogen zijn. Alle  openbare scholen zijn verplicht om, als ouders daarom vragen, tijd en ruimte te  maken op het lesrooster voor godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs (in  onderwijsjargon: g/hvo).
Maar wat doen openbare scholen precies met die verplichting uit  de kerndoelen?
EƩn op de vijf directeuren zegt dat godsdienst en  levensbeschouwingen niet thuis horen op een openbare school. "Maar ze doen dat het liefst binnen een ander vak, bij  wereldoriƫntatie bijvoorbeeld. Of ze vatten het op als een onderdeel van sociale  vaardigheden of van burgerschapsvorming. "
Openbare scholen kunnen zich veel beter verkopen, vindt Struijk,  als ze hun identiteit koppelen aan het begrip 'actieve tolerantie'. 
Als het aan Struijk ligt, hoeft het g/hvo dan niet te blijven  bestaan. Sterker nog, ook scholen op godsdienstige grondslag kunnen wat haar  betreft verdwijnen. 
Op haar eigen school gebruikt Struijk inmiddels een methode  waarin levensbeschouwing een vaste plaats heeft gekregen.  
Filosofische gesprekken zijn de beste methode om  levensbeschouwelijke vorming gestalte te geven, heeft Struijk ervaren."
Lees hier het gehele artikel, door een inlog in krantenbank LexisNexis met je HAN-account.
Bron: Hanne Obbink in dagblad Trouw, 20 juni 2012
Tidak ada komentar:
Posting Komentar