Jongens kunnen wel degelijk presteren op school (onderzoek)

"De aanpak daarvan moet dan wel doordacht en omvattend zijn, zo laat UvA-onderzoek zien. Scholen waar hun schoolloopbanen echt beter gaan door minder zittenblijvers, uitval en ‘afstroom’ blijken een pragmatische benadering te kiezen, zonder specifieke aandacht voor sekseverschillen. 
Het gaat niet goed met de jongens in het onderwijs, in ons landmarkant, maar ook elders. Maar niet gewanhoopt, laten Amsterdamse onderzoekers zien. Pedagogisch-didactische aanpakken gericht op verhoging van schoolse motivatie en het aansluiten bij en verbeteren van meta-cognitieve vaardigheden lijken schoolloopbanen van jongens succesvoller te laten verlopen.
Dit blijkt uit onderzoek dat het Kohnstamm Instituut - in opdracht van het ministerie van OCW - uitvoerde in samenwerking met de afdeling Pedagogiek en Onderwijskunde van de UvA. Scholen waar de schoolloopbanen van jongens bovengemiddeld verlopen (minder zittenblijvers, voortijdig schoolverlaters en 'afstromers'), blijken voor een pragmatische benadering te kiezen, zonder specifieke aandacht voor sekseverschillen.

Er is de laatste jaren veel aandacht voor het zogenoemde boy problem. Jongens zouden in de afgelopen decennia een achterstand hebben opgelopen ten opzichte van meisjes wat betreft leerprestaties, deelname aan onderwijstypen, en schoolloopbanen.

Het ministerie van OCW gaat scholen in het voortgezet onderwijs helpen om beter om te gaan met de verschillende leerstijlen tussen jongens en meisjes. Een aantal scholen stemt het onderwijs al heel gericht af op de verschillen in de klas. Vanaf volgend jaar moet er een platform komen waar scholen hun ervaringen kunnen delen met het verschil in leerstijl tussen jongens en meisjes."

Lees hier het gehele artikel.

Bron: SienceGuide,

Tidak ada komentar:

Posting Komentar