Wij willen les van coole leraren (opinie)

Finland en Singapore selecteren hun leraren streng. Wil Nederland beter onderwijs, dan moeten wij dit ook doen, aldus Caspar Horsch, Stephen Kho en Martin Speyart (vijfde klas van het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam).
Enkele citaten uit hun artikel:

'Wij waren gechoqueerd door het Onderwijsverslag 2010/2011. Hierin wordt aan de hand van een telraampje duidelijk gemaakt dat ongeveer een op de vier leraren op middelbare scholen de basisvaardigheden niet voldoende beheerst. Dit houdt in dat de leraar niet duidelijk kan uitleggen, geen goede werksfeer creƫert en zijn leerlingen niet actief betrekt bij het onderwijs. Als dan ook nog blijkt dat zeven op de tien leraren geen feedback geven, hun lessen niet afstemmen op de klas en evenmin nagaan of de leerlingen de stof snappen, begint duidelijk te worden hoe het kan dat scholieren van de middelbare school af komen zonder dat ze werkwoorden kunnen vervoegen.
(...)
Nederland staat sinds jaar en dag bij de bovenste landen van de PISA-ranking - dit staat voor Programme for International Student Assessment en is het meest gezaghebbende, internationale onderzoek naar de reken- en taalvaardigheid van vijftienjarige leerlingen - maar we zien de afgelopen tijd een neerwaartse trend. Nederland verliest terrein op landen als Finland en Zuid-Korea.
(...)
Een leraar wordt gezien als onderbetaald en ondergewaardeerd door zowel leerlingen als de samenleving. Hierbij komt dat (pabo-)studenten niet meer kunnen spellen en rekenen. Je moet wel heel idealistisch zijn ingesteld om bij zo'n clubje te willen horen - of gek.

(...) voor een Fin [is het] veel lastiger om leraar te worden. Alleen de beste studenten komen in aanmerking voor de lerarenopleiding, waar in Nederland tevergeefs wordt gezocht naar elke student die bereid is om leraar te worden. Zesjes zijn in Finland niet genoeg. Uitstekende cijfers zijn daar het vereiste voor een leraar.
Aan het einde van de rit staan er in Finland goede, hoogopgeleide leraren voor de klas. Ze zijn niet alleen voldoende opgeleid om met de jeugd van tegenwoordig om te gaan, maar ze hebben ook minder last van werkdruk.
Ons voorstel is om in Nederland het Finse model in te voeren. Hierdoor wordt het beroep van leraar populairder, doordat men ziet dat je slim en cool bent als leraar - en niet te slecht om een ander beroep uit te oefenen. Ook zonder bonussen kunnen we voldoende leraren werven.'

Lees hier het gehele artikel, via een permalink naar en login in LexisNexis.

Bron: Caspar Horsch, Stephen Kho en Martin Speyart in nrc next, 30 mei 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar