Universiteiten in NL op Facebook: Betrokkenheid is het geheim

"Hoe scoren universiteiten eigenlijk op Facebook? Waarom heeft Groningen daar zo veel vrienden? Wat kun je leren van de TU Delft? De social media revolutie raakt immers heel het HO en voor velen zijn de eerste stappen nog best eng en wat vervreemdend."

De eerste universiteit startte in september 2008, de laatste in juli 2011. Sinds een klein jaar zijn hebben ze alle 14 een fanpage. Op deze facebook pagina's 'verzamelen' universiteiten fans. Tussen de 1.000 en 10.000 fans per pagina.

De doelstellingen en doelgroepen voor deze facebook pagina's verschillen waarschijnlijk van elkaar.

De inzet van Facebook kan de doelen van een onderwijsinstelling ondersteunen, maar resultaten meten is niet makkelijk.

Volgens Facebook vindt 85% van de interactie plaats in het nieuwsoverzicht van een gebruiker. Zorg dus dat je tegen je fans praat en dat je regelmatig in hun nieuwsoverzicht terecht komt!

Voor het meten van betrokkenheid zijn verschillende methoden, elk laten ze net een ander beeld zien." 

Op 31 mei vindt het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media plaats in Diemen, met keynotes van onder andere Doekle Terpstra en Tracy Playle. Download hier het programma.

Lees hier het gehele artikel.

Bron: Karlijn de Wit op ScienceGuide.nl, 8 mei 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar