Sociale media: Hoe belangrijk is de docent nog? (onderzoek)

"Wat betekent de digitalisering van het onderwijs voor de rol van de docent? René Boonstra, werkzaam in het lectoraat Digital World van Inholland verkent de impact van Social Media op het het HO. “De docent is niet meer de alwetende man of vrouw. Grootste uitdaging is de kwaliteit van informatie.”



Foto: Morgan Finley

"De mogelijkheden binnen digitale netwerken sturen ons zodanig dat we continu bezig willen zijn met interactief communiceren. Maar wat is nu de impact van alle interactie waar we online mee bezig zijn? Dit artikel bespreekt de verschillende facetten van digitale connectiviteit binnen onze samenleving.

Het artikel Online Communication Among Adolescents: An Integrated Model of Its Attraction, Opportunities, and Risks, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Adolescent Health geschreven door Patti Valkenburg (hoogleraar Jeugd en Media).

'Verschillende onderzoeken wijzen uit dat voor de meeste tieners online communicatie een positief effect heeft op hun zelfvertrouwen. En op de kwaliteit van al bestaande vriendschappen. Dat effect is verassend omdat vaak wordt gewaarschuwd voor de gevaren van de sociale netwerksites'.

De conversatieverplichting: als je niet bereid bent om 24/7 actief te converseren met je doelgroep en je stakeholders, begin dan niet met het inzetten van social media binnen je organisatie. 

Het serieus bijhouden van social media is een beroep geworden waaraan we binnen het hoger onderwijs niet of nauwelijks aandacht besteden. Het vakblad communicatie heeft in een artikel uitgebreid stil gestaan bij de nieuwe functies in communicatie en social media.

De sleutel tot succes ligt in het oproepen van participerend gedrag bij je doelgroep.

Jeff Jarvis neemt in in zijn boek What Would Google Do? een duidelijke stelling in: "Alle digitale kennis van de wereld is beschikbaar via een zoekopdracht. We kunnen hen die willen weten in contact brengen met hen die weten."

René Boonstra is verbonden aan de opleiding Communicatie van Hogeschool Inholland Rotterdam als specialist crossmedia concepting, social media strategie en visuele communicatie. Binnen het lectoraat Digital World doet René onderzoek naar de relatie tussen social media en communicatie. Dit heeft in 2011 geresulteerd in een bijdrage over storytelling met social media aan het Basisboek Social Media (uitgeverij Boom Lemma). [Kijk hier waar je dit boek kunt lenen bij de studiecentra van de HAN]
Op 31 mei 2012 zal hij tijdens het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media bij de vestiging van Hogeschool Inholland te Diemen een workshop geven met de titel "Social Media: Marketing of Onderwijs?".  Dit congres is inmiddels uitverkocht.

Lees hier het gehele artikel.

Bron: René Boonstra op scienceguide.nl, 23 mei 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar