Om de 21ste eeuw aan te kunnen, moeten kinderen creatief zijn. Maar hoe leer je dat? Als je leert programmeren, dan leer je hoe computers werken, zegt de wiskundige.
'Wat is programmeren? Dat wil wiskundige Joek van Montfort weten van de kinderen in groep 8 van de statige Dongeschool in de Amsterdamse Rivierenbuurt. Younes (12), goudkleurige ketting over een zwart T-shirt, steekt direct zijn vinger op, maar valt dan even stil. ,,Ik weet het wel", zegt hij. ,,Maar ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Je hebt zo'n chipje en dan programmeer je iets daarop en daar kan je dan iets mee doen."
Tien minuten later is de zaak opgeklaard. Younes kijkt stralend achterom vanaf zijn computerscherm. Samen met Dominique (12) heeft hij voor het eerst van zijn leven een computerprogramma gemaakt. Het stukje software zorgt ervoor dat een katje over het scherm beweegt in de richting van de pijltjestoetsen waar Younes op drukt. ,,Dit is echt een makkie", zegt hij. En tegen Dominique: ,,Zullen we er een hond bij zetten en de kat laten weglopen, net alsof hij heel bang is?" Een half uur later is ook deze klus geklaard.
Het snelle programmeerwerk in Amsterdam is gedaan met Scratch, software die ontwikkeld is aan het Massachusetts Institute of Technology, een technische universiteit in het Amerikaanse Boston. Younes is snel met de computer, maar ook zijn klasgenoten schrijven in tweetallen in een mum van tijd aantrekkelijke programmaatjes.'
Lees hier het gehele artikel, via een permalink naar en login in LexisNexis.
Bron: Michiel van Nieuwstadt in NRC Handelsblad, 7 mei 2012
Tidak ada komentar:
Posting Komentar