'Onderwijs moet meer aansluiten bij jonge docenten' (onderzoek)

"Het moet voor de jongere generatie weer aantrekkelijk worden om in het onderwijs te gaan werken. Daarom moeten scholen hun best doen om meer aan te sluiten bij de drijfveren van nieuwe generaties docenten. Dat stelt research director Martijn Lampert van bureau Motivaction.

Hij ziet dat het onderwijs op de arbeidsmarkt een imagoprobleem heeft. 'Het beroep van docent blijkt slechts matig aan te sluiten bij de arbeidsoriƫntaties en drijfveren van jongeren.' Lampert stelt dat veel jongeren niet willen werken in het onderwijs, omdat zij denken geen goede leerkrachten te zullen zijn en het hun ook niet leuk lijkt om docent te zijn. De relatief lage salarissen spelen ook een negatieve rol.

De vergrijzing in de sector speelt het imago van het onderwijs als werkgever ook parten. Er is volgens hem ook sprake van een verschil tussen idealistische docenten uit de protestgeneratie en de vaak meer nuchtere, zakelijke en pragmatische instelling van jongeren.

In tijden van laagconjunctuur is het beroep van leraar vaak populairder dan in tijden van hoogconjunctuur. Als de laagconjunctuur nog een tijdje aanhoudt, zal dit naar verwachting dempend gaan werken op het lerarentekort en bijdragen aan extra jonge instroom in het vak.

Wat het toekomstscenario ook zal zijn, het aantrekken van kwalitatief hoogwaardige jonge leraren is volgens hem topprioriteit. In de eerste plaats is daar volgens Lampert slagvaardig en kwalitatief hoogwaardig HR- en beloningsbeleid voor nodig.

Hij stelt dat de schoolleiding er voor dient te zorgen dat de diverse generaties in de organisatie duurzaam en optimaal inzetbaar dienen te zijn. Daarvoor is kennis van de motivaties van verschillende generaties en de achtergronden van leerkrachten van belang."

Bekijk hier het Fact Report Arbeidsmarkt van The Fact Club.

Lees hier het gehele bericht.
Bron: onderwijsnieuwsdienst.nl, 9 mei 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar