Peter Edelenbos spreekt over de laatste ontwikkelingen en welke vormen er zijn van Vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto). Hij gaat verder in op wat de vormen van vvto opleveren op het gebied van schrijven, lezen, spreekvaardigheid en luistervaardigheid. Hoe ontwikkelen die vaardigheden zich en wat heeft een en ander voor consequenties voor de vormgeving van het onderwijs?
Aansluitend zijn er workshops om handen en voeten te geven aan vvto:
- De winnaar van de Global School Award 2011, CBS Waterinkschool uit Soest zal bijvoorbeeld laten zien wat een digitale leeromgeving kan betekenen in het contact leggen met kinderen in het buitenland.
- 'Didactische vormgeving van lessen Vroeg Engels' door Kathryn Baak, native speaker.
- Nieuwe methode Engels van Pearson door uitgever I-pocket
- Hoe geef je Vroeg Engels (opnieuw) vorm in de basisschool door Arjan Dorst, trajectbegeleider op de CHE.
Speciaal voor basisscholen die aan de slag willen of zijn met Vroeg Engels is het mogelijk om vvto-experts te consulteren over de eigen schoolontwikkeling op het gebied van Taalbeleid en Engels.
Sinds 2008 vraagt de onderwijsraad om serieus werk te maken van de invoering van Vroeg Engels op de basisschool. Momenteel zijn er ongeveer 700 basisscholen die aan deze oproep gehoor geven.
Het Kennisnetwerk Vroeg Engels van de CHE sluit hierop aan en brengt in samenwerking met basisscholen en Pabo-studenten kinderen al op jonge leeftijd in aanraking met de Engelse taal. Zij organiseert jaarlijks een symposium en daarnaast is er een keurmerk TalenTschool ontwikkeld voor scholen die zich hebben toegelegd in het aanbieden van Vroeg Engels in het basisonderwijs.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar