Studie naar een verbetering van de interpersoonlijke rol van de leraar in een meertalige klas in het basisonderwijs. 
Titel: De docent in de rol van student 
Master scriptie Kirsten Lammers
Universiteit van Tilburg, Februari 2012 
 Opleiding: Communicatie- en Informatiewetenschappen 
 Specialisatie: Interculturele Communicatie 
Het overheidsbeleid in Nederland is erop gericht dat anderstalige leerlingen en hun ouders in het onderwijs even goed bereikt worden als autochtone Nederlanders. Deze kinderen hebben veelal een achterstand in het onderwijs. Het is onder andere de rol van de leraar om ervoor te zorgen dat de anderstalige leerlingen net zo goed functioneren als de Nederlandse leerlingen, zonder de laatste groep hierbij te benadelen. Hiertoe dient de leraar interpersoonlijk competent te zijn. Dit houdt in dat de leraar zowel leidt als begeleidt, zowel stuurt als volgt, zowel confronteert als verzoent en conflicten oplost.  
Dit is een studie naar een verbetering van de interpersoonlijke rol van de leraar in een meertalige klas in het basisonderwijs in Nederland. Om anderstalige leerlingen gelijke kansen te bieden als de leerlingen die de schooltaal spreken, moeten leerkrachten beschikken over de competenties uit het Europees Kern Curriculum (EKC), dat als doel heeft het verbeteren van de opleidingen van alle leerkrachten die te maken hebben met anderstalige leerlingen.
Uit dit onderzoek blijkt dat de knelpunten te maken hebben met onvoldoende kennis, vaardigheden en attitudes met betrekking tot studenten, collegas, ouders, externe partners en de leraar zelf. De oorzaken van deze knelpunten zijn onvoldoende kennis, vaardigheden en attitudes met betrekking tot de competenties in het EKC.  
Daarnaast gaven de studenten in de tweede deelstudie aan dat zij het beste leren door te doen of door te ervaren. In deze studie zijn eveneens de leerstrategieën die in de training zullen worden gebruikt bepaald. De training zal bestaan uit een balans tussen cognitieve- en ervaringsleer.
 
Op basis van de vastgestelde competenties, knelpunten, voorkeursleerstijl en leerstrategieën is een voorstel gedaan voor een training ter bevordering van de interpersoonlijke rol van docenten in een meertalige klas in het basisonderwijs in Nederland, waarbij het rendement zo hoog mogelijk is. 
Lees hier het rapport. 
Bron: arno.uvt.nl, februari 2012
Tidak ada komentar:
Posting Komentar