"Veel leraren missen zelfs de elementaire vaardigheden die bij hun vak horen. Ze kunnen niet goed uitleggen, hun lessen verlopen niet ordelijk of ze slagen er niet in leerlingen echt te laten meedoen met de les. Aan sommige ingewikkelder vereisten van het leraarschap komt een meerderheid van de docenten sowieso niet toe.
Deze conclusie trekt de Onderwijsinspectie in haar jaarverslag,  na 4000 lessen te hebben bezocht. Eén op de acht leerkrachten op basisscholen  bleek de basis van het vak niet te beheersen; in het voortgezet onderwijs gaat  het zelfs om ruim een vijfde van alle leraren.
Tegelijkertijd wordt het vak van de leraar steeds zwaarder,  signaleert de inspectie ook, vooral in het voortgezet onderwijs. Steeds meer  leerlingen gaan naar havo en vwo, ook de twijfelgevallen, waardoor de  niveauverschillen in de klas toenemen. Daardoor blijven in het vmbo de minst  kansrijke leerlingen achter. Vooral de lagere leerwegen van het vmbo worden meer  en meer overheerst door leerlingen die extra steun nodig hebben."
Lees hier het gehele artikel, via een permalink naar en inlog in LexisNexis.
Bron: Trouw, woensdag 18 april 2012
'Vooral beginnelingen hebben het moeilijk'
""We willen niet de leraren op hun kop timmeren", zegt Annette Roeters, inspecteur-generaal van het onderwijs. Toch worden in het jaarlijkse onderwijsverslag van de inspectie harde noten gekraakt over de leraar. Nog niet de helft beheerst z'n vak in alle finesses en een aanzienlijk deel heeft niet eens de vaardigheden die de inspectie als basis van het vak ziet: goed uitleggen, zorgen voor ordelijk verlopende lessen en alle leerlingen laten meedoen. "Maar de aandacht daarvoor is een zaak voor het hele onderwijs, niet alleen voor de leraren zelf", zegt Roeters."
Lees hier het gehele interview, via een permalink naar en login in LexisNexis.
'Vooral beginnelingen hebben het moeilijk'
""We willen niet de leraren op hun kop timmeren", zegt Annette Roeters, inspecteur-generaal van het onderwijs. Toch worden in het jaarlijkse onderwijsverslag van de inspectie harde noten gekraakt over de leraar. Nog niet de helft beheerst z'n vak in alle finesses en een aanzienlijk deel heeft niet eens de vaardigheden die de inspectie als basis van het vak ziet: goed uitleggen, zorgen voor ordelijk verlopende lessen en alle leerlingen laten meedoen. "Maar de aandacht daarvoor is een zaak voor het hele onderwijs, niet alleen voor de leraren zelf", zegt Roeters."
Lees hier het gehele interview, via een permalink naar en login in LexisNexis.
Bron: Hanne Obbink in Trouw, woensdag 18 apil 2012
Kritiek leraar te kort door de bocht
"De AOb vindt het terecht dat kritisch wordt gekeken naar de kwaliteit van leraren en lerarenopleidingen. Voor de manier waarop de Onderwijsinspectie haar conclusies trekt in het vandaag verschenen Onderwijsverslag bestaat echter weinig waardering. ‘De Inspectie loopt een dagje met een leraar mee en bepaalt aan de hand daarvan of zijn werk deugt. Dat is veel te kort door de bocht,’ aldus AOb-voorzitter Walter Dresscher. ‘Aan een diepere wetenschappelijke analyse waagt men zich niet.’"
Kritiek leraar te kort door de bocht
"De AOb vindt het terecht dat kritisch wordt gekeken naar de kwaliteit van leraren en lerarenopleidingen. Voor de manier waarop de Onderwijsinspectie haar conclusies trekt in het vandaag verschenen Onderwijsverslag bestaat echter weinig waardering. ‘De Inspectie loopt een dagje met een leraar mee en bepaalt aan de hand daarvan of zijn werk deugt. Dat is veel te kort door de bocht,’ aldus AOb-voorzitter Walter Dresscher. ‘Aan een diepere wetenschappelijke analyse waagt men zich niet.’"
Lees hier de gehele reactie van de AOb.
Bron: aob.nl, 17 april 2012
Bron: aob.nl, 17 april 2012
Onderwijsbond bewijst beroep slechte dienst door problemen te bagatelliseren (commentaar)
"Op vrijwel alle scholen in Nederland staan één of meer leraren voor de klas die niet goed kunnen lesgeven. Zij leggen niet duidelijk genoeg uit, ze weten geen sfeer te creëren waarin de kinderen optimaal kunnen presteren, en/of ze laten de leerlingen onvoldoende meedoen in de les."
(...)
Maar in de ogen van de grootste onderwijsbond, AOb, is er nog steeds weinig aan de hand. De inspectie zegt volgens de FNV-vakbond niet meer dan dat er goede, gemiddelde en slechte leraren zijn. En dat is net zoiets als dat er goed weer is en slecht weer: een dooddoener, dus.
Lees hier het gehele commentaar.
Maar in de ogen van de grootste onderwijsbond, AOb, is er nog steeds weinig aan de hand. De inspectie zegt volgens de FNV-vakbond niet meer dan dat er goede, gemiddelde en slechte leraren zijn. En dat is net zoiets als dat er goed weer is en slecht weer: een dooddoener, dus.
Lees hier het gehele commentaar.
Bron: trouw.nl, 20 april 2012
Tidak ada komentar:
Posting Komentar