"Tien jaar geleden telde Nederland nog maar zo’n 200 brede scholen. Nu zijn dat er ruim 1600, alleen al in het basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs zijn dat er naar schatting 400.
Dat betekent dat ongeveer één op de drie scholen deel uitmaakt van een brede school. Deze scholen werken structureel samen met organisaties voor kinderopvang, welzijn, zorg, sport en/of cultuur. Zo kunnen zij hun leerlingen een dagarrangement bieden dat veel meer omvat dan onderwijs alleen. Brede scholen willen daarmee onder meer bereiken dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen zowel op het sociale vlak als wat betreft schoolprestaties, dat zij meer gaan sporten en bewegen en vaker met kunst en cultuur in aanraking komen. Zo beschouwd biedt de brede school een uitstekende pedagogische infrastructuur voor brede talentontwikkeling van kinderen in het primair en voorgezet onderwijs.
Oberon houdt al sinds 2001, in opdracht van het Ministerie van OCW, de stand van zaken rondom brede scholen in Nederland bij. In het nieuwe Jaarbericht Brede Scholen publiceert Oberon de meest actuele feiten en cijfers en schetsen we de ontwikkeling van de brede school in de afgelopen tien jaar. Naast het feit dat er nog steeds brede scholen bij komen in het land, valt het op dat scholen zelf steeds nadrukkelijker de voortrekkersrol op zich nemen. Dat wordt versterkt door gemeenten die het initiatief uit handen geven en subsidies voor brede scholen terugschroeven. Ook valt op dat brede scholen minder vaak dan voorheen onder één dak in multifunctionele accommodaties worden gehuisvest. Veelal wordt vanuit bestaande locaties in de wijk geopereerd. Door bevolkingskrimp vrijkomende schoollokalen worden dan bijvoorbeeld benut door de naschoolse opvang, bibliotheek of muziekschool. In het Jaarbericht worden al deze gegevens toegankelijk en systematisch op een rij gezet.
De state of the art rond brede scholen in Nederland wordt tevens gepresenteerd op 23 mei 2012 op het 8e Jaarcongres Brede School in de Jaarbeurs Utrecht." 
Bron: bredeschool.nl, 19 april 2012

Tidak ada komentar:
Posting Komentar