Over het belang en de mogelijkheden van zakelijk twitteren

“Soulmates op een Twitterlijntje. Dat is sociale media voor mij.” Annie Maessen, werkzaam op bibliotheek Dommeldal, is enthousiast gebruiker van onder andere bloggen, Twitter, Facebook en Google+. Online en in real life contacten lopen bij haar naast en door elkaar. Haar 5 antwoorden op 5 vragen over sociale media.

“De toegevoegde waarde van sociale media is dat er een ‘nieuwe’ vorm van communiceren is die niet is gebaseerd op eenrichtingsverkeer zoals nij de traditionele media als TV, radio en kranten. Het gaat er juist om kennis en informatie te delen en te ontvangen. Het is een interactieve vorm van communiceren of dialoog die 24/7 beschikbaar is waarbij iedereen fotograaf, filmer of verslaggever kan zijn.“

"In 2010 heb ik een blog geschreven op de site van BNBibliotheek met als titel:‘Hoe Twitter mijn leven veranderde’. We zijn nu ruim 1 jaar verder en de punten zoals in het blog omschreven, zijn nog steeds van toepassing en zelfs versterkt, want ik maak steeds meer gebruik van mijn -lokale - professionele netwerken. Mijn persoonlijke netwerken en sociale contacten zijn fors uitgebreid en mijn online identiteit zorgt voor interessante activiteiten en contacten.”

Twitter is momenteel mijn favoriete tool. Hoewel er tegenwoordig ook steeds meer een rol is weggelegd voor Facebook. Twitter is één van mijn voornaamste kanalen voor nieuws. Vanuit Twitter verspreid ik nieuws selectief -afhankelijk van de diverse doelgroepen-, naar andere sociale media accounts: Twitter, Facebook, Linkedin of Google+. Dat is af en toe wel eens verwarrend. Hoewel nogal eens aangeduid als ‘vluchtig’, is Twitter voor mij een prima manier van informatie delen, kennis opdoen en communiceren met mijn professionele achterban. Twitter groeit, met name in mijn directe omgeving, gestaag.”

“De rol van sociale media voor organisaties is afhankelijk van de aard van de organisatie en doelgroep waarvoor je sociale media wilt inzetten. In algemene zin kun je als organisatie sociale media inzetten voor het promoten van je activiteiten en diensten, je naamsbekendheid vergroten, kennis uitwisselen, interactie met klanten, leden en organisaties, platforms oprichten. Je kunt netwerken, drempels verlagen, verbindingen leggen en contacten onderhouden. De mogelijkheden zijn mijns inziens groot. Het is dan ook goed om te zien dat steeds meer organisaties sociale media hebben ontdekt. “

Lees hier het gehele interview.

Bron: Irma van Zanten-van Houts op weblogirma,blogspot.com, 6 maart 2012



Tidak ada komentar:

Posting Komentar