“Studenten zijn gewoon niet slim genoeg. Ze kunnen het niet aan.” Volgens rector  Schmidt van de EUR denken heel veel academici zo. Hij niet, maar zijn analyse in  het VSNU-Café was niet minder uitdagend. En zijn cijfers over studiesucces  evenmin. “Onderwijs volgen is een bijbaantje geworden.”
De discussie ging dan ook opvallend vaak niet over bezuinigingen, maatregelen  van OCW of de feilen van de Haagse politiek. Anne-Wil Lucas van de VVD zei tegen  ScienceGuide dat ze gewoon genoten had. "Het ging nu eens echt over de  inhoud. Dat de naam Halbe bijna door niemand werd genoemd, dat is best goed af  en toe." Zie het video-interview met Anne Wil Lucas hier .
Rector Schmidt legde de bal dan ook meteen op de stip met een pittig betoog over de werkelijkheid van de studielast en het studiegedrag. Hij meldde dat onderzoek had aangetoond, dat de gemiddelde wo-student zo'n drie uur per dag effectief met haar studie bezig is. Ruim vier uur per dag gaat op aan chatten, internetten, tv-kijken en (ont)vrienden. "Er is echt niet zo veel meer stress. De studenten zijn wel gewoon wat harder gaan werken voor hun studiepunten." Kern van de aanpak die volgens hem echt zou werken, is het stoppen met herkansingen. Dat gebeurt immers elders in de wereld ook nauwelijks in het hoger onderwijs.
Waar zijn zorg wel heel groot om is? "De helft van de studenten raken we gewoon kwijt. Hun stem hoor je dus niet als er kritiek komt of als we willen weten hoe we het echt beter kunnen en moeten doen. Het gaat meestal om studenten die onvoldoende structuur, focus en vorm vinden in hun studie en dan wegvallen."
Zie hier een video-interview met studente Sanne uit Wageningen.
Van die overblijvende 50% roepen de nodige academici als ze onder elkaar zijn. "Ze zijn gewoon niet slim genoeg. Ze kunnen het niet aan." Schmidt deelt die opvatting niet. "Sommigen zeggen ook 'ze werken niet hard genoeg.' Daar zit wat in, moet ik toegeven."
Voor Simon waren de volgende vier factoren cruciaal voor structureel studiesucces:
1] inspirerende docenten
2] een open, stimulerende leeromgeving, juist voor studenten als ik die uit een milieu van sterke sociale mobiliteit voortkomen
3] een veilige leeromgeving, waarin je leert dat en hoe je kunt falen en daarvan leren
4] een indrukwekkende leeromgeving, waarin de traditie van de academie je ook weer niet verplettert."
Want niets motiveert zo sterk als "het delen van je leercurve". Niet de vraag 'hoe gaat het met je portfolio' zei hij met afgrijzen tegen de schaterende zaal in café Dudok."
Lees hier het gehele artikel.
Rector Schmidt legde de bal dan ook meteen op de stip met een pittig betoog over de werkelijkheid van de studielast en het studiegedrag. Hij meldde dat onderzoek had aangetoond, dat de gemiddelde wo-student zo'n drie uur per dag effectief met haar studie bezig is. Ruim vier uur per dag gaat op aan chatten, internetten, tv-kijken en (ont)vrienden. "Er is echt niet zo veel meer stress. De studenten zijn wel gewoon wat harder gaan werken voor hun studiepunten." Kern van de aanpak die volgens hem echt zou werken, is het stoppen met herkansingen. Dat gebeurt immers elders in de wereld ook nauwelijks in het hoger onderwijs.
Waar zijn zorg wel heel groot om is? "De helft van de studenten raken we gewoon kwijt. Hun stem hoor je dus niet als er kritiek komt of als we willen weten hoe we het echt beter kunnen en moeten doen. Het gaat meestal om studenten die onvoldoende structuur, focus en vorm vinden in hun studie en dan wegvallen."
Zie hier een video-interview met studente Sanne uit Wageningen.
Van die overblijvende 50% roepen de nodige academici als ze onder elkaar zijn. "Ze zijn gewoon niet slim genoeg. Ze kunnen het niet aan." Schmidt deelt die opvatting niet. "Sommigen zeggen ook 'ze werken niet hard genoeg.' Daar zit wat in, moet ik toegeven."
Voor Simon waren de volgende vier factoren cruciaal voor structureel studiesucces:
1] inspirerende docenten
2] een open, stimulerende leeromgeving, juist voor studenten als ik die uit een milieu van sterke sociale mobiliteit voortkomen
3] een veilige leeromgeving, waarin je leert dat en hoe je kunt falen en daarvan leren
4] een indrukwekkende leeromgeving, waarin de traditie van de academie je ook weer niet verplettert."
Want niets motiveert zo sterk als "het delen van je leercurve". Niet de vraag 'hoe gaat het met je portfolio' zei hij met afgrijzen tegen de schaterende zaal in café Dudok."
Lees hier het gehele artikel.
Gerelateerd nieuws:
13 maart Succes bij studiesucces
12 maart Omgekeerde wereld bij Zijlstra
8 maart Wat maakt of breekt studiesucces?
13 maart Succes bij studiesucces
12 maart Omgekeerde wereld bij Zijlstra
8 maart Wat maakt of breekt studiesucces?
Bron: ScienceGuide, 20 maart 2012
Tidak ada komentar:
Posting Komentar