Bekwaamheidseisen ICT versie 1.0 (Kennisnet)

Gerard Dummer schrijft op zijn blog over het nieuwe rapport dat Kennisnet heeft uitgebracht met de bekwaamheidseisen voor ICT. Een vervolg in de ontwikkelingen rondom de vraag: wat moet een leraar weten, kunnen en willen rondom het gebruik van ICT. Het uitgangspunt van de bekwaamheidseisen is dat een vakbekwame leraar moet weten hoe je ICT effectief in kan zetten. Die effectiviteit is gebaseerd op onderzoek. Het is een generieke set voor PO, VO en MBO. Het sluit ook aan bij de ontwikkelingen rondom de Onderwijscoöperatie.
De gevoelens van Dummer bij de set zijn verdeeld. Enerzijds teleurstelling omdat er nu is uitgegaan van de Kennisbasis ICT van ADEF. Die zag Dummer als een goede opvolger van de Pabotool. Anderzijds blijdschap omdat er een set is ontwikkeld die sectoroverstijgend is en daarmee zorgt voor een sterkere basis om verder uit te ontwikkelen.

Via ICT bekwaamheidseisen op Kennisnet kan men op de hoogte blijven van de ontwikkelingen omtrent de set ict-bekwaamheidseisen voor leraren. Ict heeft en krijgt een steeds grotere rol in de maatschappij, ook in het onderwijs. Vaardigheden van leerlingen maar ook van leraren komen in een ander licht te staan. De juiste toepassing en integratie van ict kan een grote meerwaarde hebben in het onderwijs, maar dat vraagt ook om een bepaalde bekwaamheid van de leraar. Kennisnet schetst als expertisecentrum de kaders aan de hand waarvan (aankomend) leraren zich kunnen (blijven) ontwikkelen en managers en lerarenopleiders kunnen beoordelen en sturen.

De ict bekwaamheidseisen zijn ingedeeld in drie niveaus:
1. Algemeen
2. Kerntaken
3. Voorbeelden van context-specifieke eisen

Het rapport ICT Bekwaamheid Leraren v1.0 is hier te lezen.

Lees hier het gehele artikel van Gerard Dummer.

Bronnen:
Gerard Dummer op gerarddummer.nl, 28 januari 2012
ictbekwaamheid.kennisnet.nl, zonder datum

Tidak ada komentar:

Posting Komentar