'Invloed van Toetsonzekerheid op Motivatie en Self-efficacy' (onderzoek)

Maas, M. (2011). Invloed van toetsonzekerheid op motivatie en self-efficacy: Een onderzoek naar de invloed van toetsonzekerheid mbt de verplichte reken- en taaltoets op de motivatie en self-efficacy van propedeuse Pabo-studenten. Maart, 15, 2011, Heerlen, Nederland: Open Universiteit.

"Alle eerstejaars studenten van Pabo’s in Nederland worden getoetst op hun vaardigheid met betrekking tot rekenen en taal. Deze toetsen worden afgenomen in de eerste maanden van de studie. Studenten die aan het eind van het eerste jaar dan deze toetsen nog niet behaald hebben, worden niet toegelaten tot het tweede jaar. Met het maken van de verplichte toetsen ontstaat een bepaalde mate van toetsonzekerheid. Bij aanvang van de studie heeft elke student een bepaalde mate van motivatie, waarbij per student het type motivatie zal variëren. Daarnaast heeft elke student een beeld in hoeverre hij in staat denkt te zijn om te kunnen voldoen aan de eisen die de opleiding aan hem/haar stelt: de self-efficacy van de studenten. Het doel van dit onderzoek was na te gaan of ontstane (on)zekerheid ten gevolge van de toetsresultaten gevolgen heeft voor de type en mate van motivatie en de self-efficacy van de student. 

 De resultaten van het onderzoek laten zien dat studenten die nog toetsonzekerheid hebben omdat één of beide toetsen nog niet behaald zijn, significant extrinsieker gemotiveerd zijn voor de betreffende vakken dan de groep zonder toetsonzekerheid. Bij rekenen zorgt het behalen van de toets voor een hogere score op self-efficacy. Bij taal is er voor de taakwaardering een significant verschil tussen de groep mét en zonder toetsonzekerheid, waarbij de groep zonder toetsonzekerheid negatiever scoort. Wat betreft gevolgen van toetsonzekerheid op de motivatie en self-efficacy voor de studie in het algemeen lijken deze beperkt te zijn. Positief hieraan is dat deze verplichte toetsen vooralsnog geen negatieve invloed lijken te hebben op de studie in het algemeen."

Lees hier het gehele onderzoeksrapport.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar