In Vlaanderen gebruiken slechts 4 op de 10 leraren digitaal schoolbord' (onderzoek)

"Ruim 70% van de leraren in Vlaamse secundaire scholen kan over een digitaal bord of interactive whiteboard beschikken. Toch maakt amper 44% er effectief gebruik van. Leraren die ermee werken, kunnen er technisch wel mee overweg, maar pedagogisch en didactisch missen ze kansen. Dit stelt Stijn Van Laer (Universiteit Antwerpen) vast na een bevraging bij 420 leraren uit 240 scholen. Hoe zwaar weegt de erfenis van het krijtbord?

Tien jaar geleden waren digitale borden een rariteit op school. Hoe zit dat nu? Stijn Van Laer: “Totaalcijfers voor Vlaanderen hebben we niet, maar het aantal varieert van nul tot tien digiborden per school. Dat aantal gaat zelfs omhoog, want volgens producenten neemt de verkoop aan scholen nu al drie jaar lang sterk toe. Er is wel een verschil in het aantal digiborden in het basis- en secundair onderwijs. Dat kun je zien aan de maxima: basisscholen tellen maximaal zeven digiborden, secundaire scholen tien. Meer dan 70% van de bevraagde leraren secundair onderwijs geeft aan dat er een digitaal schoolbord is in hun school. Ongeveer 10% daarvan zegt dat ze ook beschikken over toestellen die daarbij horen: stemkastjes, tablets e.d.”

Hoe staan we daarmee ten opzichte van andere Europese landen? Stijn Van Laer: “We hinken qua aantal digitale schoolborden wat achterop als je naar een aantal buurlanden gaat kijken. In Engeland tellen basisscholen gemiddeld 18 digitale borden en secundaire scholen zelfs 38. Ook in Nederland zie je ze meer. We hebben nog inhaalwerk, ook qua gebruik.”



Lees hier het gehele artikel.

Bron: Jan T’Sas op ischoolmagazine.be, zonder datum

Tidak ada komentar:

Posting Komentar