De voorschool is een soort peuterspeelzaal waar gericht gewerkt wordt aan de taalvaardigheid. Dat is vooral bedoeld voor kinderen van laag opgeleide ouders, die een grote kans maken om al in hun peutertijd achterstanden op te lopen.
Onderzoek heeft nog niet overtuigend aangetoond dat deze aanpak werkt. Van Bijsterveldt wil daarom dat hun taalniveau omhooggaat en dat ze beter leren om de ontwikkeling van kinderen stelselmatig te volgen. Ook wil ze dat er meer mensen met een hbo-opleiding in de voorschool aan het werk gaan, naast de leidsters met een mbo-diploma die nu het werk doen.
Het extra geld gaat naar de 37 grootste gemeenten. Met elk daarvan spreekt de minister precies af wat ze met die miljoenen doen en welke resultaten ze willen boeken.
Achterstanden zijn bij peuters en kleuters veel beter te bestrijden dan op latere leeftijd, zo wordt alom aangenomen. Daarom wil het kabinet kinderen met grote taalachterstanden 'met dwang en drang' laten deelnemen aan de voorschool en de kleuterklassen van de basisschool (in onderwijsjargon: de voor- en vroegschoolse educatie, VVE).
Maar volgens Geert Driessen is er weinig reden om de verwachtingen rond de voorschool te temperen. Driessen is verbonden aan onderzoeksinstituut ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen; van hem verscheen deze maand nieuw onderzoek naar voor- en vroegschoolse educatie. Op het eerste gezicht kraakt Driessen in zijn studie een aantal harde noten. Sommige zijn 'theoretisch goed onderbouwd', maar geen enkele heeft ook in de praktijk overtuigend zijn waarde bewezen.
Driessen viel vooral op hoezeer de aanpak van voor- en vroegschoolse educatie per gemeente verschilt. Sommige gemeenten mikken met hun voorschool bijvoorbeeld niet alleen op kinderen met taalachterstanden, maar ook op peuters met bijvoorbeeld een stoornis.
Dat heeft niet goed uitgepakt, vindt Driessen. "Bijna elke gemeente is op eigen houtje aan de slag gegaan, zonder te kijken naar de kennis en ervaring die elders werd opgedaan.
Een uitstekend idee, vindt Driessen, want de kwaliteit van de leidsters op de voorschool is inderdaad van cruciaal belang."
Bron: Hanne Obbink in dagblad Trouw, 29 februari 2012
Dat heeft niet goed uitgepakt, vindt Driessen. "Bijna elke gemeente is op eigen houtje aan de slag gegaan, zonder te kijken naar de kennis en ervaring die elders werd opgedaan.
Een uitstekend idee, vindt Driessen, want de kwaliteit van de leidsters op de voorschool is inderdaad van cruciaal belang."
Bron: Hanne Obbink in dagblad Trouw, 29 februari 2012
Vindt de complete versie van deze twee bijzonder lezenswaardige artikelen via een zoekactie op https://stc-proxy.han.nl/han/LexisNexisAcademicNL/academic.lexisnexis.nl/, onder de twee titels uit het kopje van dit bericht.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar