De A.R. rekenmobiel: zelfstandig rekenstrategieën ontdekken tijdens het nakijken

Vorig jaar hebben vier studenten PABO aan de HAN (Marlies Schoeman, Karlijn Moons, Debbie Ederveen en Saskia Ottens) meegewerkt aan een project van Basisschool De Schakel in Eibergen en het CLC Arnhem. Leerlingen van groep 7 en 8 krijgen met behulp van de A.R. rekenmobiel inzicht in rekenstrategieën bij cijferend rekenen in toepassingen (verhaaltjessommen).
De A.R. rekenmobiel is een mobiele toepassing voor smartphones en herkent met een camera sommen op papier. De A.R. rekenmobiel herkent de som door middel van een code en legt een virtuele laag over het nakijkboek. In deze virtuele laag is - in de vorm van een filmpje - te zien welke wiskundige handelingen zijn voltrokken om tot de oplossing van de som te komen. Leerlingen kunnen zelfstandig en zo vaak als zij willen de wiskundige handelingen bekijken en krijgen zo inzicht in de rekenstrategieën achter de som.

Lees hier het gehele verslag van het project.

Bron: innovatieregeling.nl, 14 januari 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar